Revidering av AB 04 och ABT 06

BKK:s styrelse fattade, efter genomförd förstudie, 2015 beslut om att inleda ett revideringsarbete avseende AB 04 och ABT 06. Efter beslutet fastställdes en projektplan, en kommunikationsplan och tillsattes en styrgrupp för revideringen. Bo Samuelsson anlitades som projektledare och Staffan Myrdal som juridisk sekreterare.

Revideringen finansieras med BKK:s egna medel, anslag från SBUF och Smart Built Environment.

Efter diskussioner om hur revideringsarbetet bör bedrivas tillsatte styrelsen i april 2016 en arbetsgrupp för att effektivisera arbetet. I arbetsgruppen har beställarna tre platser, bygg- och anläggningsentreprenörerna två platser och installatörsföretagen och konsulterna en plats vardera. Parterna kan bland styrelseledamöterna fritt disponera sina platser och behöver inte ha samma företrädare vid varje möte. Gruppen leds av Staffan Myrdal.

Enligt den projektplan som föreligger inleds revideringsarbetet med en analysfas som avslutas den 21 april 2017. Därefter inleds revideringsfasen.

I den pågående analysfasen har arbetsgruppen (per den 1 mars 2017) träffats 13 gånger.

De inledande mötena ägnades åt att konkretisera de övergripande gemensamma mål som satts upp för revideringen. Detta för att lägga fast en plattform för det fortsatta arbetet.

Arbetsgruppen har härefter behandlat befintliga kapitel i den ordning de återfinns i dagens avtal. Diskussioner har därvid förts om huruvida strukturen bör förändras och i så fall på vilket sätt. Genomgången har syftat till att på ett strukturerat sätt analysera svagheter och tillämpningsproblem med dagens bestämmelser. I samband genomgången har olika förändringsförslag lyfts upp diskuterats.

Inom ramen för arbetet har kontakt tagits med övriga nordiska länder. Kontakter har också förevarit med olika intressenter som advokater, domare, professorer och Stockholms handelskammare. Vidare har inhämtats material i form av litteratur och internationella standardavtal.

Arbetsgruppens diskussioner redovisas löpande av Staffan Myrdal vid BKK:s styrelsemöten. Hela styrelsen har då möjlighet att diskutera arbetets framdrift. Senaste nytt om vad som förevarit på BKK:s styrelsemöten redovisas nedan.

Synpunkter

Synpunkter till revideringen kan lämnas till revidering@foreningenbkk.se BKK kommer längre fram i revideringen även genomföra ett remissförfarande.